Studia podyplomowe UNS

studia podyplomowe uns

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika)

Koszt: 3 600,00 zł

pedagogika specjalna

CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (OLIGOFRENOPEDAGOGIKA) mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY

Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz w umiejętności niezbędne do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną. Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej m.in.: interdyscyplinarne podstawy integracji i inkluzji osób z niepełnosprawnością, podstawy wczesnego wspomagania rozwoju, dydaktykę specjalną, podstawy wychowania, edukacji, terapii i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie, diagnozę funkcjonalną i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych  czy metodykę kształcenia specjalnego, ze wskazaniem najnowszych oraz innowacyjnych  rozwiązań w tym zakresie.

WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW

  • Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Oligofrenopedagogika
  • Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
  • Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
  • Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
  • Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Współpraca z rodziną dziecka/dorosłego z niepełnosprawnością intelektualną
  • Edukacja włączająca ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
  • Pedeutologia z deontologią
  • Metodyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
  • Organizacja i specyfika wychowania i kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną na II i III etapie edukacyjnym
  • Metody i programy terapii ucznia/dorosłego z niepełnosprawnością intelektualną
  • Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobą ze sprzężoną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
  • Konstruowanie, wdrażanie, monitorowanie i ewaluacja działań w kształceniu specjalnym

ADRESACI STUDIÓW

Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - oligofrenopedagogiki.

CO ZYSKUJESZ

Słuchacze zyskują kompetencje w zakresie oligofrenopedagogiki, przygotowujące do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i podejmowania kompleksowych działań diagnostycznych, edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z osobami upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym. Absolwenci uzyskują kwalifikacje do pracy z dzieckiem/osobą z niepełnosprawnością intelektualną m.in. w:  w przedszkolach specjalnych, oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, szkołach podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych,  szkołach ponadpodstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych oraz specjalnych ośrodkach wychowawczych, dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim oraz dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, a także kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

ORGANIZACJA STUDIÓW:

Czas trwania:

3 semestry
450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

Tryb studiów:

tradycyjny lub blended learning

 

Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogika)

Koszt: 3 600,00 zł

CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością słuchową - surdopedagogika mają charakter kwalifikacyjny -  nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY

Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności niezbędne do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami z dysfunkcją w obrębie analizatora słuchowego.  Studia obejmują przedmioty  pozwalające  zgłębić wiedzą na temat teoretycznych podstaw kształcenia osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ale przede wszystkim koncentrują się na rozwijaniu praktycznych umiejętności działania rewalidacyjnego w obszarze kształcenia specjalnego i konstruowania indywidualnej ścieżki rozwoju dla osób niesłyszących i słabosłyszących.

WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW

  • Dydaktyka specjalna - koncepcje i systemy kształcenia specjalnego
  • Organizacja procesu kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej - planowanie, organizacja i ewaluacja procesu diagnostycznego
  • Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową
  • Surdopedagogika i elementy surdopsychologii
  • Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową
  • Diagnostyka surdopedagogiczna
  • Metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową
  • Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka z niepełnosprawnością słuchową
  • Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością słuchową
  • Projektowanie działań w obszarze surodpedagogiki
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Współpraca z rodziną dziecka/dorosłego z niepełnosprawnością słuchową
  • Edukacja włączająca ucznia z niepełnosprawnością słuchową
  • Pedeutologia surdopedagogiczna
  • Metodyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej uczniów z niepełnosprawnością słuchową
  • Organizacja i specyfika kształcenia ucznia z niepełnosprawnością słuchową
  • Metody i programy terapii ucznia/dorosłego z niepełnosprawnością słuchową
  • Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z niepełnosprawnością słuchową
  • Język migowy

ADRESACI STUDIÓW

Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - surdopedagogiki.

CO ZYSKUJESZ

Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy z dzieckiem/osobami z dysfunkcją słuchu. Absolwent posiada wiedzę i kompetencje metodyczne umożliwiające diagnozowanie potrzeb oraz projektowanie i organizowanie procesu edukacji i terapii osób niesłyszących i słabosłyszących na różnych poziomach edukacji,  a także efektywną  współpracę w zespołach specjalistycznych.

ORGANIZACJA STUDIÓW:

Czas trwania:

  • 3 semestry
  • 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
  • 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

Tryb studiów:

tradycyjny lub blended learning

 

Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych

Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogika)

Koszt: 3 600,00 zł

CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową - tyflopedagogika mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY

Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności niezbędne do pracy opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej i terapeutycznej z osobami z dysfunkcją w obrębie analizatora wzrokowego.  Studia obejmują przedmioty  pozwalające  zgłębić wiedzę na temat teoretycznych podstaw kształcenia osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, ale przede wszystkim koncentrują się na rozwijaniu praktycznych umiejętności działania w obszarze kształcenia specjalnego i konstruowania indywidualnej ścieżki rozwoju dla osób niewidomych i słabowidzących.

WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW

  • Podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
  • Tyflopedagogika i elementy tyflopsychologii
  • Aktualne problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową
  • Diagnostyka tyflopedagogika
  • Metody wspomagania oraz terapii dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową
  • Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
  • Zasady edukacji i rehabilitacji osób dorosłych z niepełnosprawnością wzrokową
  • Projektowanie działań w obszarze
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Współpraca z rodziną dziecka/dorosłego z niepełnosprawnością wzrokową
  • Edukacja włączająca ucznia z niepełnosprawnością wzrokową
  • Pedeutologia tyflopedagogiczna
  • Metodyka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej uczniów z niepełnosprawnością wzrokową
  • Organizacja i specyfika kształcenia ucznia z niepełnosprawnością wzrokową
  • Metody i programy terapii ucznia/dorosłego z niepełnosprawnością wzrokową
  • Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z niepełnosprawnością wzrokową
  • Alfabet Braille'a

ADRESACI STUDIÓW

Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - tyflopedagogiki.

CO ZYSKUJESZ

Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy z dzieckiem/osobami z dysfunkcją wzroku. Absolwent posiada wiedzę i kompetencje metodyczne umożliwiające diagnozowanie potrzeb oraz projektowanie i organizowanie efektywnego procesu edukacji i terapii osób niewidomych i słabowidzących na różnych poziomach edukacji,  a także efektywną  współpracę w zespołach specjalistycznych.

ORGANIZACJA STUDIÓW:

Czas trwania:  

 3 semestry

  • 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
  • 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

 

Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych

Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Koszt: 3 600,00 zł

CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mają charakter kwalifikacyjny - nadają kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu nauczyciela, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450). Dla opracowania założeń kierunku kluczowe również były zapisy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. 2015, poz. 1113).

CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY

Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz w umiejętności niezbędne do pracy diagnostycznej, edukacyjnej i terapeutycznej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Program kształcenia obejmuje najistotniejsze zagadnienia z obszaru pedagogiki specjalnej  m.in.: interdyscyplinarne podstawy integracji i inkluzji osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, kryteria diagnostyczne i podstawy wczesnego wspomagania rozwoju, dydaktykę specjalną, podstawy wychowania, edukacji, terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, diagnozę funkcjonalną i konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych  czy metodykę kształcenia specjalnego, ze wskazaniem najnowszych oraz innowacyjnych  rozwiązań w tym zakresie.

WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW

  • Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu
  • Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu
  • Elementy neurologii dziecięcej
  • Diagnoza psychopedagogiczna - metody i narzędzia w diagnozowaniu autyzmu
  • Metody wspomagania rozwoju dziecka i terapii autyzmu
  • Wczesna interwencja
  • Zasady edukacji i terapii dzieci i uczniów z zaburzeniami spektrum autyzmu
  • Projektowanie działań edukacyjno-terapeutycznych
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Współpraca z rodziną dziecka/ucznia ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
  • Edukacja włączająca ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Pedeutologia z deontologią
  • Metodyka wczesnego wspomagania ucznia z zaburzeniami spektrum autyzmu
  • Organizacja i specyfika kształcenia ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Metody i programy terapii indywidualnej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Zasady pracy opiekuńczo-wychowawczej z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Stymulacja zmysłów i integracja sensoryczno-motoryczna
  • Doradztwo edukacyjno-zawodowe i wspieranie rozwoju osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  • Trening umiejętności społecznych

ADRESACI STUDIÓW

Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - do pracy z uczniami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 

CO ZYSKUJESZ

Słuchacze zyskują kompetencje do pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, tj. podejmowania kompleksowych działań  diagnostycznych,  edukacyjnych i terapeutycznych w pracy z uczniem z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Absolwenci uzyskują kwalifikacje do pracy z dzieckiem/osobą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu we wszystkich typach przedszkoli i szkół a także w ośrodkach szkolno-wychowawczych jako nauczyciel wspomagający. 1 stycznia 2016 r. weszły w życie przepisy § 7 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1113). Nowe regulacje wprowadziły – w przedszkolach ogólnodostępnych, innych formach wychowania przedszkolnego i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęte dzieci i uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na autyzm, w tym zespół Aspergera, lub niepełnosprawności sprzężone – obowiązek dodatkowego zatrudniania:

  • nauczycieli posiadających kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych lub
  • specjalistów lub w przypadku klas I–III szkoły podstawowej – asystenta nauczyciela, o którym mowa w art. 7 ust. 1e ustawy, lub
  • pomoc nauczyciela

– z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

ORGANIZACJA STUDIÓW:

Czas trwania:   

 3 semestry

  • 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
  • 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

Tryb studiów:

tradycyjny lub blended learning

 

Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych

Logopedia

Koszt: 4 200,00 zł

CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe Logopedia dziecka mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450). Studia przygotowują do wczesnego wykrywania zaburzeń rozwojowych oraz wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i dziecka z trudnościami rozwojowymi w przedszkolu i szkole.

CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY

Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i kompetencje pozwalające podejmować efektywne działania diagnostyczne i terapeutyczne w obszarze prowadzenia terapii zaburzeń mowy. Tematyka studiów obejmuje zagadnienia logopedii, neurologopedii, podstawy wiedzy o języku i psycholingiwstyki stosowanej. Program kształcenia skoncentrowany jest na rozwijaniu praktycznych umiejętności i kompetencji warunkujących  możliwość podejmowania efektywnych działań w obszarze diagnozy logopedycznej, wczesnej interwencji logopedycznej oraz kompleksowej terapii logopedycznej.

WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW

  • Wstęp do logopedii i organizacji opieki logopedycznej
  • Podstawy neurologopedii
  • Typologia zaburzeń mowy
  • Psycholingwistyka rozwojowa
  • Neturopsychologia i neurpsychologiczne podstawy zaburzeń mowy
  • Diagnostyka logopedyczna
  • Metody pedagogiczne w terapii logopedycznej
  • Wczesna interwencja logopedyczna
  • Podstawy audiologii i foniatrii
  • Teoretyczne postawy wiedzy o języku
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Afazja i dysfazja
  • Trudności w uczeniu się czytania i pisania oraz specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka
  • Logarytmika, emisja i higiena głosu
  • Glottodydaktyka
  • TIK w terapii logopedycznej
  • Podstawy języka migowego
  • Warsztat pracy logopedy
  • Metodyka postępowania logopedycznego - zasady i metody terapii logopedycznej
  • Tyflologopedia i surdologopedia
  • Diagnoza i terapia zaburzeń artykulacyjnych (dyslalia)
  • Diagnoza i terapia dyzartii
  • Autyzm i mutyzm
  • Diagnoza i terapia jąkających się
  • Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • Diagnoza i terapia zaburzeń anatomiczno-funkcjonalnych (dysglosia)
  • Terapia neurologopedyczna u dzieci i dorosłych
  • Zasady konstruowania programów terapii logopedycznej
  • Metody wychowania słuchowego i językowego
  • Metodyka rewalidacji indywidualnej

ADRESACI STUDIÓW

Kształcenie  na  studiach  podyplomowych  w  zakresie  logopedii prowadzone jest w dwóch wariantach,

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej, w tym przypadku logopedii.

CO ZYSKUJESZ

Po ukończeniu studiów podyplomowych absolwenci uzyskają kwalifikacje do zajmowania stanowiska logopedy w przedszkolach, w tym integracyjnych i specjalnych, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych – specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych oraz specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych a także poradniach psychologiczno-pedagogicznych w tym specjalistycznych.

ORGANIZACJA STUDIÓW:

Czas trwania:   

4 semestry:

  • 615 godzin i 180 godzin praktyki dla nauczycieli
  • 500 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

Tryb studiów:

tradycyjny lub blended learning

 

Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych

Pedagogika korekcyjna - terapia pedagogiczna

Koszt: 3 600,00 zł

CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe Pedagogika korekcyjna - terapia pedagogiczna mają charakter kwalifikacyjny zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 28 sierpnia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznejw publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017, poz. 1643) oraz na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty, a także Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY

Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w umiejętność prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się i wykazującymi zaburzenia zachowania, a także zdobędą kompetencje umożliwiające stwarzanie optymalnych warunków nauki dla dzieci ujawniających specjalne potrzeby edukacyjne. Absolwenci nabędą również umiejętność rozpoznawania zaburzeń i dysfunkcji rozwojowych, które mogą być przyczyną trudności w uczeniu się i niepowodzeń szkolnych, planowania procesu wychowawczo-terapeutycznego, diagnozowania indywidualnych możliwości dziecka oraz wskazywania jego możliwości edukacyjnych.

WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW

  • Teoretyczne podstawy pedagogiki korekcyjnej
  • Psychologiczno-pedagogiczne aspekty pedagogiki korekcyjnej i oddziaływań terapeutycznych
  • Organizacja instytucji w systemie wsparcia dziecka/ucznia o SPE  - aspekty prawne
  • Podstawy neuropsychologii
  • Diagnoza specyficznych trudności w uczeniu się
  • Zasady edukacji i terapii dziecka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • Diagnoza funkcjonalna i wspomaganie rozwoju ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz z grupy ryzyka
  • Współpraca z rodziną dziecka/ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
  • Planowanie, organizacja i dokumentowanie pomocy psychologiczo-pedagogicznej
  • Metody terapii pedagogicznej
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami lub specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania
  • Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci z zaburzeniami lub specyficznymi trudnościami w nauce matematyki
  • Konstruowanie i ewaluacja indywidualnych i grupowych planów korekcyjno-kompensacyjnych
  • Profilaktyka specyficznych trudności w uczeniu się
  • Warsztat terapeuty pedagogicznego

ADRESACI STUDIÓW

Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.w tym przypadku pedagogiki korekcyjnej - terapii pedagogicznej.

CO ZYSKUJESZ

Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w zakresie terapii pedagogicznej (m.in. do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych o charakterze terapeutycznym z dziećmi ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi). Absolwenci mają możliwość podjęcia zatrudnienia w różnego typu placówkach edukacyjno-rehabilitacyjnych udzielających wsparcia dzieciom i młodzieży, takich jak np. przedszkola,szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawcze, poradnie psychologiczno-pedagogiczne.

ORGANIZACJA STUDIÓW:

Czas trwania:

 3 semestry

  • 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
  • 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

Tryb studiów:

tradycyjny lub blended learning

 

Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych

Pedagogika resocjalizacyjna

Koszt: 3 600,00 zł

CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe Pedagogika resocjalizacyjna mają charakter kwalifikacyjny  -  nadają kwalifikacje  w zakresie pedagogiki specjalnej i przygotowują do wykonywania zawodu pedagoga resocjalizacyjnego, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY

Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w wiedzę psychologiczno-pedagogiczną i kompetencje pozwalające podejmować efektywne działania diagnostyczne, opiekuńczo-wychowawcze i terapeutyczne w obszarze resocjalizacji, socjoterapii, profilaktyki i działalności opiekuńczej. Tematyka studiów obejmuje zagadnienia psychologii rozwojowej i klinicznej, psychopatologii, pedagogiki specjalnej - resocjalizacyjnej, teoretyczne podstawy socjoterapii. Program kształcenia skoncentrowany jest na rozwijaniu praktycznych umiejętności i kompetencji społecznych warunkujących  możliwość podejmowania efektywnych działań w obszarze resocjalizacji i socjoterapii.

WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW

  • Podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej
  • Resocjalizacja w teorii i praktyce
  • Aktualne problemy i współczesne koncepcje pedagogiki resocjalizacyjnej
  • Dewiacje społeczne - profilaktyka i zapobieganie
  • Diagnostyka i programowanie postdiagnostyczne w resocjalizacji
  • Podstawy kryminologii z elementami wiktymologii
  • Prawne podstawy funkcjonowania systemów resocjalizacji
  • Konstruowanie indywidualnych programów resocjalizacyjnych
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca
  • Pomoc rodzinie i poradnictwo wychowawczo-resocjalizacyjne
  • Edukacja włączająca uczniów niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem
  • Warsztat pracy pedagoga szkolnego i pedagoga resocjalizacyjnego
  • Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w placówkach resocjalizacyjnych
  • Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych w środowisku otwartym
  • Metody twórczej resocjalizacji
  • Metodyka pracy z kuratora sądowego
  • Superwizja w resocjalizacji

ADRESACI STUDIÓW

Kształcenie na studiach podyplomowych w zakresie pedagogiki specjalnej umożliwiające zdobycie kwalifikacji nauczyciela - pedagoga specjalnego, prowadzone jest w dwóch wariantach,

  • dla osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, a nie posiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej lub
  • dla osób posiadających przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i pragnących zdobyć przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej - w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej.

CO ZYSKUJESZ

Studia mają charakter kwalifikacyjny i dają uprawnienia do pracy w placówkach edukacyjnych, profilaktyczno-wychowawczych (ośrodkach socjoterapii, pogotowiach opiekuńczych, schroniskach dla nieletnich, zakładach poprawczych, zakładach karnych, aresztach śledczych, ośrodkach kuratorskich) oraz w instytucjach i ośrodkach pomocy społecznej (ośrodkach pomocy rodzinie, domach pomocy społecznej, placówkach interwencji kryzysowej itp.). Słuchacze nabywają kwalifikacje diagnostyczne oraz metodyczne do pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie i z zaburzeniami zachowania (osobami w trudnych życiowych sytuacjach), a także umiejętności prowadzenia zajęć z zakresu twórczej resocjalizacji.

ORGANIZACJA STUDIÓW:

Czas trwania:   

 3 semestry

  • 450 godzin zajęć oraz 180 godzin praktyk dla nauczycieli
  • 390 godzin zajęć i 120 godzin praktyk dla pedagogów specjalnych

Tryb studiów:

tradycyjny lub blended learning

 

Kategoria: PS - Dla pedagogów specjalnych

przygotowanie pedagogiczne

Przygotowanie pedagogiczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć

Koszt: 3 600,00 zł

CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe Przygotowanie pedagogiczne mają charakter kwalifikacyjny i przygotowują do pracy w placówkach oświatowych i edukacyjnych, zgodnie z wymogami przepisów prawa, szczególnie w związku z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2017, poz. 1575) oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2019, poz. 1450).

CEL STUDIÓW I ZAKRES TEMATYCZNY

 Celem studiów jest wyposażenie słuchacza w niezbędną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności metodyczne umożliwiające im projektowanie i organizowanie procesu kształcenia na różnych poziomach edukacji.
W toku działalności pedagogicznej będą potrafili wykorzystywać nowoczesne technologie informatyczne, zdobędą umiejętności rozpoznawania potrzeb edukacyjnych ucznia i konstruowania, w oparciu o te potrzeby, indywidualnej ścieżki jego rozwoju.Absolwenci zostaną wyposażeni także umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji celów dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych szkoły, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.

WYBRANE TREŚCI REALIZOWANE W TOKU STUDIÓW

  • Psychologia rozwojowa i osobowości
  • Wybrane zagadnienia psychologii klinicznej i profilaktyki
  • Psychologia ogólna z elementami psychologii różnic indywidualnych
  • Komunikacja interpersonalna - interakcje społeczne
  • Warsztat pracy, rozwój i awans zawodowy nauczyciela
  • Pedagogika ogólna - wybrane aspekty współczesnych teorii wychowania
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • System oświaty - prawo i polityka oświatowa
  • Projektowanie i planowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej
  • Realizacja i ewaluacja pracy dydaktyczno-wychowawczej
  • Współczesne koncepcje kształcenia - innowacyjne i alternatywne metody pracy nauczyciela
  • Pedeutologia z etyką
  • Diagnostyka psychopedagogiczna
  • Bezpieczeństwo, zapobieganie urazom i pierwsza pomoc
  • Organizacja, udzielanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • Praca z uczniem o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
  • Doradztwo edukacyjno-zawodowe
  • Partnerstwo edukacyjne i współpraca z rodzicami
  • Dydaktyka ogólna
  • Emisja i higiena głosu
  • Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów
  • Komunikacja alternatywna i wspomagająca

ADRESACI STUDIÓW

 Studia skierowane są w szczególności do dla absolwentów studiów pierwszego stopnia i studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku, którego program studiów określał efekty uczenia się obejmujące wiedzę i umiejętności odpowiadające wszystkim wymaganiom odpowiednio podstawy programowej przedmiotu nauczania lub podstawy programowej kształcenia w zawodzie lub treściom prowadzonych zajęć, nieposiadających przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i dydaktycznego.

CO ZYSKUJESZ

Studia maja charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w placówkach systemu oświaty. Słuchacze są wyposażeni w niezbędną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną oraz umiejętności metodyczne umożliwiające mu projektowanie i organizowanie procesu kształcenia na różnych poziomach edukacji – posiadają umiejętność komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania oraz doskonalenia swojej wiedzy i kompetencji w zakresie praktycznego działania oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.

ORGANIZACJA STUDIÓW:

Czas trwania:

 

 

 

Tryb studiów:     

3 semestry
(390 godzin zajęć i 150 godzin praktyk w przypadku przedmiotu/zajęć prowadzonych
w szkole podstawowej  i ponadpodstawowej, teoretycznych przedmiotów zawodowej
oraz praktycznej nauki zawodu lub 330 godzin zajęć i 60 godzin praktyk w przypadku
przedmiotu/zajęć prowadzonych w szkole podstawowej  i ponadpodstawowej)

tradycyjny lub blended learning 

 

ckpip logo2 0


Drukuj